De ce “s-a trezit” berea?

berebere Suntem in mijlocul verii si in varf de canicula. Ne gandim numai la pepeni reci si racorosi, inghetate savuroase si, de ce nu, ne-am putea gandi la bere.

Ne mai gandim oare, asta e interesant?

Noi facem de ani de zile studii pe bere. Am putea spune ca berea este una din categoriile noastre de referinta. Stim astfel ca in ultimii zece, cincisprezece ani berea a trecut printr-o extraordinara eferfescenta, cu cresteri semnificative de volume de la an la an. Ne amintim ca prin anii 2000 berea nu era cea mai populara bautura in Romania. Marketing-ul a facut-o sa creasca si sa infloreasca. Marketing-ul bine facut si valoarea de necontestat a produsului. Pentru ca berea e de fapt o bautura foarte buna.

Cu toate ca exista aceste premise extraordinare in categorie, ultimii ani ne-au rezervat surprize mari. Berea, o industrie de succes in anii 2008-2010, sufera. Si sufera si consumatorii de bere. Sufera de plictiseala. Branduri importante scad in volume. Sau se mentin cu greu. Noi observam in BrandRO o scadere in preferinta de la an la an. Oare de ce?

Curiosi din fire, ne-am propus sa facem un studiu intern prin care sa ne raspundem la aceasta intrebare. Sau macar sa generam ipoteze. Am plecat de la premisa ca oamenii isi doresc sa consume altceva, ca poate nu le mai place berea. Ipoteza ne-a fost infirmata. Oamenilor le place berea si o sa le placa tot timpul. Ei doar sufera de rutina in relatia cu brandurile lor

Iata cateva cauze extrase de la oameni:

1. Brandurile (locale) s-au depersonalizat. Spun toti aceleasi lucruri, in aproape aceeasi forma. Nimeni nu indrazneste sa fie personal. Toti se tem sa nu creada cumva lumea ca nu mai sunt de gasca daca ies din multime, daca fac ceva diferit

2. Brandurile nu transmit emotie autentica si nu au insight. Comunica chestiuni de suprafata care nu misca oamenii. Chiar si atunci cand au insight (ex. “Imperfectul e perfect”), ajung sa-l inghete prin executii idealizate, lipsite de viata reala

3. Comunicarea e foarte aglomerata si plina de detalii. Din dorinta de a bifa tot ce trebuie: multi prieteni, galagie, veselie, glume, fete si baieti, relaxare…brandul si mesajul sufera, nu se mai vad. Asta in cazul in care exista un mesaj

4. Comunicarea de brand nu are continuitate. Ideile se schimba cu rapiditate si omul nu mai ramane in minte cu nimic. In cel mai bun caz exista branduri care au o idee veche de care oamenii inca se agata – gen “traditie” la Timisoreana sau “inca una si ma duc” la Ciuc

5. Brandurile de bere nu creeaza experiente, desi categoria este una eminamente sociala. Exista categorii mai putin extroverte care reusesc sa se exprime live extraordinar (vezi Dero Color Run). Dar berea intarzie…

6. Este mult zgomot in comunicarea la bere, fara mesaj consistent insa. Oamenii spun ca au inceput sa prefere marcile care nu comunica deloc celor care spun multe lucruri degeaba

7. Absenta unor inovatii reale in bere. Berea cu mai putin alcool, sistemele de racire, berea cu arome sunt idei din acelasi registru. Si idei care tin berea intr-o zona usoara, de confort si rutina

Afland toate acestea, nu ne mai intrebam de ce pierde berea din relevanta. Berea a parasit oamenii, nu oamenii au renuntat la bere. Noroc ca exista azi pe piata cidru sau shot-uri sau ca se nasc beri artizanale bune si autentice care mentin placerea vie. Pana cand berea si berarii se vor trezi de-adevaratelea

berea_h2

Mai jos cateva slide-uri relevante din studiul nostru

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

One thought on “De ce “s-a trezit” berea?

  1. Pingback: bitcoin chart

Leave a Reply

Your email address will not be published.