In 2017 incepem sa STIM CINE SUNTEM

de Alexandra Cojocaru (editorial publicat in editia 2017 Biz BrandRo)

“O tara, o cultura, un popor, are nevoie de simboluri, marci nationale, modele si povesti de succes cu ajutorul carora sa se defineasca intr-un mod coerent si atractiv. Romania inca nu s-a definit ca brand de tara, nici intern, nici international, prin urmare marcile locale intampina la randul lor dificultati in a se defini la nivel valoric.”

Asa incepeam acum 8 ani demersul BrandRO. Voiam sa aratam ca avem marci romanesti puternice, valoaroase, care ne inspira si ne fac mandri.  Multa lume ne privea pe atunci cu ochi sceptici si incercau sa ne conviga ca noi nu avem 50-100 de marci pentru a face  un top. Am inceput acest demers intr-un context cultural de “nationalism reactiv”, de defensiva, in care ne aduceam aminte ca avem valori si le aparam doar atunci cand eram atacati.

In 2014 am identificat o transformare in modul de raportare al romanilor la romanism: debutul erei activismului romanesc”, momentul in care tot ce era romanesc era bun si trebuia promovat si reinventat. Acum trecem prin cea mai sanatoasa etapa a maturizarii ca si culturadecantarea: incepem sa stim cine suntem, ce vrem, ce ne place si ce nu.  Devenim SELECTIVI. Triem valorile si implicit si marcile romanesti si ne refacem sistemul care ne defineste.

Tot acum 4 ani, intrebam romanii care sunt lucurile de care sunt mandri si 61% de spuneau ca sunt mandri pentru felul lor de a fi/ pentru ca stiu cine sunt. Mentiunile despre oameni si marci erau insa foarte limitate, cele mai frecvente numiri fiind Hagi, Nadia si  Simona Halep. Astazi insa auzim din ce in ce mai des povesti despre oameni care au reusit sa urce munti impresionanti, sa participle la maratoane la 80 de ani sau care si-au tranformat pasiunile in marci de succes. Si asta ne face mandri si ne inspira. Noii romani au curaj sa incerce, curaj sa actioneze, curaj sa fie Romani. Suntem mai acorati in prezent, nu mai avem frici, traim momentul si nu mai stam cu camara plina, de teama ca maine va fi rau.

Daca ne gandim la anul 2017 multi vor spune ca a fost un an bun, un an aglomerat, un an de crestere economica, un an cu multe proiecte, cu multe locuri de munca, cu mai multi bani … un an prosper.

Anul insa a inceput greu, cu sute de mii de romani in strada in intreaga lume. Protestele de la inceputul anului au aratat si consolidat noi fatete ale romanilor. Nu am aflat doar ca #rezistam ci ne-am descoperit noi fatete – puterea de mobilizare, perseverenta, organizare, spontaneitatea. Teama de nu nu ne pierde din nou libertatea a scos in strada spontan cateva zeci de mii de oameni, noaptea, din proprie initiativa, si nici cateva sute de mii intr-o zi de duminica. Protestele din februarie au adaugat un strat consistent de incredere unii in altii si in noi ca popor si ne-au ajutat sa vedem altfel viitorul, in ciuda unui context politic mai degraba nefavorabil acestui trend

Am invatat sa traim bine cu ce avem in prezent si sa ne bucuram de fiecare moment. Folosim din plin arma selectivitatii: nu mai suntem multimiti cu ce ni se da, ci facem alegeri, ne informam, ne implicam, vrem dreptate si ne aparam drepturile. Acum stim cine suntem si stim ca nu tot ce este romanesc este de valoare. Romanii cred insa ca adevaratele valori romanesti trebuie aparate si promovate.

Anul acesta i-am intrebat romanii care sunt principalele noastre caracteristi ca popor. Si am aflat ca suntem: muncitori, veseli, ospitalieri, pretenosi, isteti si descurcareti, sufletisti, cu traditii sicea mai noua caracteristica a noastrasuntem individualisti, in sensul bun. I-am intrebat si cum sunt marcile romanesti, si ne-au spus ca marcile romanesti sunt simple, naturale, cu traditie, accesibile/ la un pret bun, durabile si originale, pentru ca sunt ale noastre. Vorbesc despre identitatea noastra ca popor

Astazi STIM CINE SUNTEM

Toate studiile din ultimii ani indica o tendinta clara a romanilor de reorganizare valorica, reorganizare de tara si reorganizare a noastra ca indivizi, Iar noi, Unlock, suntem mandri ca BrandRO este de 8 ani martor al acestor schimbari.

BrandRo este, intr-un fel, o oglinda sociala a ceea ce suntemun mix de marci mai noi sau mai vechi, nascute in comunism sau dupa, dar triate in functie de valoarea pe care ne-o aduc si de bogatia povestilor pe care le spun

 

 

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn